Kategori med faggrupper måske?

Besvar
Brugeravatar
Danny Morck
Site Admin
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Kategori med faggrupper måske?

Indlæg af Danny Morck » fre 11. mar 2016 20:36

Hej brugere

Jeg snakkede med en kollega i dag vedr. forummets udformning. Det er er følgelig møntet på programmet qgis og dets funktioner, men vi snakkede om ikke der var et behov som var relateret til den mere fagrelaterede gis-del? Eksempelvis kan det være snakken om udviklingen af et nyt plugin specifikt til vandkredsløbet, grøn pleje, eller noget helt tredje. For at kunne udforme en skitse af et sådan et plugin kræver det fagpersoner som har en klar ide om hvilke funktioner det skal have. Ergo vil det give god mening at fagpersoner fra samme branche kan dele og diskutere inde under den samme kategori eller lign. Det kan også være tilfældet at nogen har et ønske om et plugin, og andre allerede kender til en løsning. Jeg påtænker at lave en kategori noget i dur med "Plugins & Faggrupper" herunder med undergrupper med noget som Vand & Klima, Grøn Drift, Natur og Miljø, etc. Titlerne skal nok være anderledes. Feedback er meget velkommen.

Mvh Danny
0 x
Bestyrelsesmedlem
QGIS Brugergruppe Danmark
GIS, IoT & Data, Ballerup Kommune

Kierudsen
Geografisk sted: Egedal Kommune

Re: Kategori med faggrupper måske?

Indlæg af Kierudsen » tors 17. mar 2016 15:22

Det ville give god mening, hvis man prøver at bryde faggrænserne. Personligt kunne jeg godt tænke mig en gruppe, hvor hele vandkredsløbet er samlet. Det være sig vandløb, spildevand, grundvand, klimatilpasning mv. I dag udvikles der plugins til de enkelte fagområder (grundvandsmodeller, drikkevandsstyring, afstrømningsmodeller mv.) Derudover findes en række plugins, hvor man kan importere/eksportere data til eksterne programmer (HEC-RAS, Epanet, SWMM m.fl.)
Det der mangler er en kobling mellem arbejdsområderne. Eksempelvis når det regner i byerne (SWMM), havner vandet i vandløbene (HEC-RAS). Problemet er bare, at de to modeller ikke snakker sammen.
Der er gjort et forsøg med GISWATER (en vandbaseret udgave af QGIS), der dog ikke har formået at gøre modellerne afhængige af hinanden.
Derudover kunne man dele nyefundende plugins, afgrænset af fagområde.
1 x

Besvar

Social Media