Aften før Kortdage 2018 - QGIS aftenmøde i Aalborg Kongres og Kultur Center her.

Hjælp til nybegynder

Funktioner og processering relateret til rasterdata
Martin1220

Hjælp til nybegynder

Indlægaf Martin1220 » tirs 30. jan 2018 21:24

Hej alle

Jeg er helt ny i qgis og geodata generelt. Er dog velbevanderet i datamining og statik. Min spørgsmål er nok ret trivielt.

Jeg har brugt nogle dage på at sætte mig ind i de besale funktioner i Qgis. Det er er enormt spændende værktøj!

Jeg vil gerne illustrerer en række forskellige data på sogneniveau i DK. Men jeg kan ikke editere sogne laget fra Kortforsyningen (plugin). Så jeg kan ikke komme ind i en attribut-liste og tilføje diverse data. Tilsvarende for kommune og andre administrative afgrænsninger.

Jeg kan selv tegne polygoner efter sognekortet og så navngive dem mv. men det bliver jo aldrig ordentligt. Jeg har også prøvet at gemme sognebaggrundskortet lokalt som et lag. Uden held.

Kan nogen hjælpe mig på vej til hvordan man kan importere et lag, hvor hvert sogn er et objekt i en liste over alle sogne som man kan tilføje variable i attribut listen?

Eller er der en helt anden måde at løse min problem?

På forhånd tak!
0 x
Anders Barfod
Geografisk sted: Købanhavn

Re: Hjælp til nybegynder

Indlægaf Anders Barfod » tirs 30. jan 2018 22:34

Du skal først og fremmest sikre dig at det er vektordata du arbejder med og ikke raster.

Du kan hente sogne som er en del af DAGI (DKs administrative grænser) her https://download.kortforsyningen.dk/con ... ing-110000

Herefter kan du åbne sogne (.shp fil) I QGIS og rette i tabellen.
0 x
Brugeravatar
agf
Geografisk sted: Syddjurs
Kontakt:

Indlægaf agf » ons 31. jan 2018 08:48

Kortforsyningens plugin leverer WMS(web map service) tjenester til Qgis, det er i princippet billeder(rasterdata), der som udgangspunkt kun kan bruges som baggrundskort.

Hvis man skal arbejde med dataanalyse/visualisering, så er man nødt til at have fat i vektordata, som der kan arbejdes med. Vektordata kan enten downloades som Anders skriver eller hentes som WFS data (web feature service). Kortforsyningen og mange andre dataleverandører, har også WFS tjenester. De er især interessante hvis det er vigtigt, at man altid arbejder med de nyeste datasæt, og ikke har behov for at berige data med flere atrributfelter.
0 x
Allan G. Frederiksen, Syddjurs Kommune.
Martin1220

Indlægaf Martin1220 » ons 31. jan 2018 10:16

Tak for hurtig hjælp. Det giver god mening.

Jeg får dog denne fejl i QGIS:

Lag er ikke gyldigt: Laget user='XXX' password='YYY' srsname='EPSG:25832' typename='kms:KOMMUNE10' url='https://services.kortforsyningen.dk/service?servicename=dagi_gml2&client=QGIS&version=1.1.1&LOGIN=XXX&PASSWORD=YYY' version='auto' table="" sql= er ikke et gyldigt lag og kan ikke tilføjes til kortet

Jeg følger vejledningen fra kortforsyningen ("Vejledning i brug af WFS fra Kortforsyningen i QGIS med brug af QGIS eget WFS værktøj")

Kan det være fordi WFS kræver godkendelse fra Kortforsyningen?

Bh Martin
0 x
Martin1220

Indlægaf Martin1220 » ons 31. jan 2018 12:49

Fandt løsningen selv...download via ftp fra kortforsyningen :-)
0 x
Brugeravatar
agf
Geografisk sted: Syddjurs
Kontakt:

Indlægaf agf » ons 31. jan 2018 13:03

Tror også der er en fejl i dagi tjenesten, jeg har lige prøvet i Qgis, med eget login. Det gav samme resultat.

Men denne tjeneste virker:
http://kortforsyningen.kms.dk/service?s ... ssword=YYY
0 x
Allan G. Frederiksen, Syddjurs Kommune.

Social Media

Tilbage til "Raster"