Identificer volde udfra højdemodellen

Funktioner og processering relateret til rasterdata
Post Reply
Anders Barfod

Identificer volde udfra højdemodellen

Post by Anders Barfod »

Jeg er interesseret i at identificere støjvolde langs motorveje og tænkte at det kan gøres ud fra højdemodellen. De har typisk ret stejle hældninger og tænkte derfor at slope kunne være en indgang, hvor der f.eks. udvælges hældninger over 20 grader fra terrænmodellen. Målet er at få omridset af støjvoldene ud som polygoner, men mangler et par fif til at nå dertil.

Tanker?

Danny Morck
Site Admin

Re: Identificer volde udfra højdemodellen

Post by Danny Morck »

Det lyder som en interessant opgave som minder lidt om noget jeg har lavet på Værebro Å. Mine tanker til din opgaver er derfor også derfra. Prøv kig på Plugin´et "Point sampling tool", som er fantastisk til få z-værdien ud fra DHM. Først skal du lige have genereret nogle punkter og indkredset hvor de skal være (her tænker jeg fra motorvejen og ud i siderne mod potentielle støjvolde). Plugin´et "Station lines" kan i øvrigt være behjælpelig her, hvor jeg selv har brugt det til at lave tværsnit af vandløb til udvælgelse fra LIDAR-data. De førnævnte punkter har jo en afstand imellem hinanden og de har også fået en kote. Ergo ville du kunne lave en formel der viser hvad din stigning/fald er fra punkt a til b. Kig på promille-beregning ved vandløb. Jeg tror på det kan lade sig gøre. Gi´ lige en melding tilbage. Lyder som en af de sjove opgaver der Anders.
Bestyrelsesmedlem
QGIS Brugergruppe Danmark
GIS, IoT & Data, Ballerup Kommune

mmks

Post by mmks »

Har du overvejet at anvende FOT / GeoDanmark kortet? Det indeholder registrering af både små volde og store skrænter.
Alle data er i 3D og muligvis mere ajour end DTM'en (afhænger af hvilket område du er interesseret i).
Det er i hvert fald en hurtig analyse, hvorefter du kan anvende DTM'en til evt. at komme videre. Selvfølgelig afhængigt af hvilket resultat du skal opnå.

Mvh
Morten Sørensen, NIRAS.
mmks@niras.dk

Anders Barfod

Post by Anders Barfod »

@mmks tak for tippet. Lige det jeg skulle bruge!

Post Reply