Jeg søger hjælp til at fremstille skyggekort af DHM/Terræn (0,4 m grid), der kan hentes fra Kortforsyningen. Kortene hentes i 10kmx10km blokke, der hver indeholder 100 1kmx1km blokke.
Hvorledes kan QGIS beregne ensartede skygger med samme overhøjning for alle 100 blokke på en gang og samle dem i en fil?
-----------------------
Peter Brøgger Sørensen
Aabenraa
Fremstilling af skyggekort/hillshade
Re: Fremstilling af skyggekort/hillshade
Der er to måder, den nemmeste er at leve et virtualraster.
Det kan gøres i raster menuen Raster -> Misc. -> build virtual raster.
Det giver dig en .vrt fil der henter alle de enkelte lag ind og vises ens.
Det kan gøres i raster menuen Raster -> Misc. -> build virtual raster.
Det giver dig en .vrt fil der henter alle de enkelte lag ind og vises ens.
Tak for interessen.
Jeg bruger QGIS 2.14 for macOS 10.12. Jeg ser ikke det du nævner i Raster menuen? Det er måske ikke tilgængeligt i min version af QGIS?
Du skriver at der er to måder.
Bedste hilsen
Peter
Jeg bruger QGIS 2.14 for macOS 10.12. Jeg ser ikke det du nævner i Raster menuen? Det er måske ikke tilgængeligt i min version af QGIS?
Bedste hilsen
Peter
MÅske du bruger en dansk udgave? isåfald er det Raster -> Diverse - > Generer virtuel rasterPBROGGER wrote:Jeg bruger QGIS 2.14 for macOS 10.12. Jeg ser ikke det du nævner i Raster menuen? Det er måske ikke tilgængeligt i min version af QGIS?
Metode to er brug af kommandolinie værktøjet gdalbuildvrt "dine tif filer" udfil.vrt
Hvis jeg har en mappe hvor jeg vil have alle rasterfilerne i een virtuel fil, så skriv:
gdalbuildvrt *.vrt dtm.vrt
Jeg bruger QGIS 2.16 installeret på en MacBook Pro med MacOS10.12.1.
Vil fremstille en vrt bestående af Landsat kanaler som jo er raster filer i formatet .tif. Jeg arbejder en del med satellitbilleder.
På nettet ser jeg at jeg skal bruge Raster ‣ Miscellaneous ‣ Build Virtual Raster.
Men jeg har ikke Miscellaneous ‣ Build Virtual Raster.
Er der noget jeg mangler? Og hvordan får jeg det manglende installeret.
Vil fremstille en vrt bestående af Landsat kanaler som jo er raster filer i formatet .tif. Jeg arbejder en del med satellitbilleder.
På nettet ser jeg at jeg skal bruge Raster ‣ Miscellaneous ‣ Build Virtual Raster.
Men jeg har ikke Miscellaneous ‣ Build Virtual Raster.
Er der noget jeg mangler? Og hvordan får jeg det manglende installeret.
Kan du beskrive hvad du ser i din Raster Menu?