GML til Geopackage

Funktioner og processering relateret til vectordata
Besvar
Ellebjerg
Geografisk sted: Hvidovre Kommune

GML til Geopackage

Indlæg af Ellebjerg » tirs 29. okt 2019 11:13

Vi har fået årets GeoDanmark ajourføring (totalajourføring) leveret som en - i sagens natur - ganske velvoksen GML. Vi kan af ukendte årsager ikke læse den med FME (ingen fejlmeddelelser, blot grå brugerflade), men det går fint med at få den ind i QGIS.
Vi kunne godt tænke os at få GML'en konverteret til noget, der er lidt lettere at arbejde med. Umiddelbart tænker vi en geopackage med hverrt GeoDanmark-tema som separat lag, men det er kun lykkedes os at eksportere lagene i GML'en enkeltvis, eller at eksportere flere lag in i samme lag.

Vi vil derfor gerne have gode råd til, hvordan vi eksporterer lagene uden, at vi skal tage fat i hvert lag enkeltvis og eksportere.

Vh Lars
0 x

bvthomsen
Geografisk sted: AestasGIS Danmark
Kontakt:

Re: GML til Geopackage

Indlæg af bvthomsen » man 18. nov 2019 22:30

Hej Lars -

Jeg går ud fra, du har installeret QGIS ver. 3 et-eller-andet, f.eks. 3.10

1) Du åbner "OSGeo4W Shell" vinduet i WIndows "Start" -> "Alle programmer" -> "QGIS 3.10" -> "OSGeo4W Shell"
Der vises et DOS - vindue, som indeholder diverse ekstra setups i forhold til det alm. DOS vindue.

2) I DOS vinduet skriver og udfører du kommandoen:

ogr2ogr -a_srs EPSG:25832 -f GPKG d:\projekter\mine_nye_data.gpkg d:\projekter\mine_geo_fot_features.gml

"mine_nye_data" og "mine_geo_fot_features" skiftes selvfølgelig ud til dine egne filnavne
-a_srs EPSG:25832 tvangsdefinerer data til at være i projektion EPSG:25832 (ETRS89/UTM32N). Hvis dine data er i en anden projektion, skal du bruge den relevante EPSG kode i stedet for 25832.

3) Når den er færdig, kan du åbne din nye GPKG fil i QGIS via datamanageren

mvh Bo
0 x

Ellebjerg
Geografisk sted: Hvidovre Kommune

Re: GML til Geopackage

Indlæg af Ellebjerg » ons 20. nov 2019 08:05

Hej Bo

Tak for svar. Det var da dejligt nemt. Jeg er også i anden sammenhæng blevet henvist til toolet Package layers, som også klarer jobbet fint. Fik ikke lige postet den løsning her midt i travlheden med at kvalitetssikre årets GeoDanmark-ajourføring.

Vh Lars
0 x

Besvar

Social Media