QGIS Brugermøde og Generalforsamling 2018

Dato: Phønix, Schacksgade 39, 5000 Odense C
Sted: D. 8/3-2018 kl. 9.30-16.00
Pris:
350 kr. for firmamedlemmer og personlige medlemmer.
75 kr for studerende, pensionister og arbejdssøgende.

Medlemsskab af QGIS Brugergruppe Danmark er nødvendigt.

Vil du opdateres på hvad der sker med QGIS rundt om i landet, så kom med til QGIS Brugermøde 2018.

Dagen bliver fyldt med spændende oplæg om QGIS og QGIS-relateret information.
Fokus kommer bl.a. til at være på den nye version af QGIS – QGIS 3 – samt masser af praktiske tips, tricks og ikke mindst vidensdeling.
Om eftermiddagen afholdes brugergruppes Generalforsamling 2018.

Program:

• 09.30 – 10.00:
    • Indskrivning og morgenmad
  • 10.00 – 10.15:
    • Velkomst v. formanden
  • 10.15 – 10.45:
    • Det nye i QGIS 3 og hvornår det er tid til at migrere til QGIS 3 (film) v. Nyall Dawson, Northroad.
      Nyall har lavet en film til os, hvor han fortæller om noget af alt det nye i QGIS3.
  • 10.45 – 11.00:
    • Fra GIER til QGIS: En ukomplet fortælling om 60 år med GIS i Danmark v. Kristian Evers, Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (slides)
  • 11.00 – 12.25:
    • Tour de QGIS – tips, tricks og praktisk anvendelse. To runder, hvor du i hver runde kan vælge 2 ud af 3 oplæg.
    • Runde 1
      • Morten Blemmer og Morten Fuglsang (Sweco) viser, hvordan de har lavet et plugin til QGIS, der kan omsætte QGIS lagopsætning til Spatial Suite konfiguration.
      • Daníel Örn Árnason (Egedal Kommune) viser, hvordan han har brugt atlas-funktionen og custom python expressions til at opsætte et workflow til grøn registrering og generering af PDF’er med information om hvert arbejdsområde, bl.a. det samlede areal af hver arealtype indenfor arbejdsområdet.
      • Mie Winstrup (Septima) viser, hvordan lagtemaer bruges og hvorfor det er smart – både i QGIS2 og QGIS3 (slides)
    • Runde 2:
      • Klavs Pihlkjær (Septima) viser nogle af de nye muligheder der er for udvikling af plugins til QGIS3, eksemplificeret med Kortforsyningspluginet.
      • Flemming Nygaard Madsen og Anders Vittrup (Orbicon) viser hvordan VandløbsGIS nu kan køre fra QGIS, samt hvordan regulativdata tilgås og den daglige vandløbsadministration dokumenteres i VandløbsGIS.
  • 12.25 – 13.00:
    • Frokost
  • 13.00 – 14.30:
    • Generalforsamling. Dagsorden findes her.
  • 14.30 – 14.50:
    • Kage og kaffe. I bestyrelsen vil vi meget gerne have jeres input til, hvad vi skal fokusere på i brugergruppen. Derfor håber vi, at I vil drikke kaffen med bestyrelsen, mens vi snakker om idéer og initiativer.
  • 14.50 – 16.00:
    • Workshops. Vælg mellem
      • Rasterdata fra Kortforsyningens WCS-tjeneste v. Lene Fischer, Skovskolen Københavns Universitet
      • Noget af alt det nye i QGIS3′ v. Mie Winstrup, Septima. Hvis du gerne vil deltage i denne workshop – må du meget gerne have downloadet QGIS3 på forhånd. QGIS3 downloades her (du kan sagtens have både QGIS 2.18 og QGIS 3.0 installeret på samme tid). (slides og data)

Se hvem der allerede er tilmeldt (link)